Koffie inzetten als branding?
Een lekker bakje troost op het werk is voor veel werknemers van groot belang. Maar wist je dat het ook gebruikt kan worden als onderdeel van je branding bij relaties en (potentiële) klanten? Koffiezakkenfabrikant PouchDirect heeft hiernaar onderzoek gedaan onder ruim 500 Nederlandse koffiedrinkers. Uit het onderzoek blijkt dat koffie, en de manier van het serveren ervan, vaak van invloed is op het beeld dat men van een organisatie of persoon vormt.
De mogelijkheden met koffie zijn eindeloos
Naast deze branding tip heeft Koffiezz ook vele cadeaus in de webshop, en wat dacht je van heerlijk vers gebrande koffiebonen? deze worden snel op een door jouw gewenst adres binnen drie dagen thuis bezorgt. Natuurlijk is het een leuk idee om voor jouw relaties of feestelijkheden dit recept en koffie te verwerken in een leuk koffie geschenkpakket.
Mannen en 65+’ers worden het meest beïnvloed door goede koffie
Er zijn veel onderzoeken te vinden over koffie op het werk, maar die zijn voornamelijk gericht op de werknemers en de waarde die zij hechten aan lekkere koffie tijdens werktijd. Wat het effect is van lekkere koffie aan relaties serveren in mooi servies met eventueel een koekje erbij, is nooit onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat dit wel degelijk een bijdrage kan leveren. De meerderheid van de respondenten (56,8%) geeft aan dat de kwaliteit van een kop koffie van invloed is op het beeld dat zij vormen van een bedrijf. Met name mannen (64,2%) en 65+’ers (68,4%) geven aan dat zij hierdoor worden beïnvloed. Respondenten die niet meer dan één bakje troost per dag drinken, worden het minst door koffie beïnvloed (45,3%). Hetzelfde geldt voor mensen uit het platteland (42,9%).
Koffie inzetten als branding met een mooi servies
Niet alleen de smaak van de koffie beïnvloedt het beeld dat men van een bedrijf krijgt, ook de manier waarop de koffie geserveerd wordt, is van invloed bij de meerderheid van de respondenten (65,2%). Denk daarbij aan de presentatie, zoals mooie kopjes en een suiker- en melkkannetje aanbieden in plaats van een melkkuipje en een pak suikerklontjes op tafel zetten. De groep die hierdoor echter het minst wordt beïnvloed, is jongeren tussen de 18 en 24 jaar oud (55,8%). Hetzelfde geldt voor mensen die slechts één kop koffie per dag drinken (62,3%). Wat opvalt is dat vooral mannen (69,6%) en 65+’ers (73,7%) aangeven dat de manier waarop de koffie wordt geserveerd van invloed is op het beeld dat zij van een bedrijf vormen.
Koffie inzetten als branding: Populairste koffie
Er kan dus gezegd worden dat koffie wel degelijk tot de branding van een bedrijf gerekend kan worden. Als je overtuigd bent dat de koffie-ervaring van klanten en relaties bij jouw bedrijf belangrijk is, is het ook goed om erachter te komen wat voor soort koffie mensen (en vooral jouw doelgroep) het liefst drinken. De ruime meerderheid van de respondenten drinkt het liefst verse bonenkoffie (61,2%). Mannen (70%) drinken deze koffie liever dan vrouwen (53,2%), maar ook bij deze laatste groep is de verse bonenkoffie favoriet. Met name bij jongere mensen tussen de 25 en 34 jaar is deze soort koffie het populairst (74,7%). Hoe meer de leeftijd toeneemt, des te minder men het liefst verse bonenkoffie drinkt. Vervolgens zijn koffiepads het meest geliefd (met slechts 17,1%) op de voet gevolgd door filterkoffie (16,3%) dat het liefst gedronken wordt door 65+’ers. Oploskoffie is het minst populair (5,3%).
Jongeren drinken minder koffie
Dat koffie steeds minder populair wordt, blijkt uit het feit dat jongeren het minste aantal koppen koffie per dag drinken (27,5% drinkt geen koffie). Hoe hoger de leeftijd, des te meer koffie men drinkt. Alle respondenten in de categorie 65+ drinken koffie. Er is een verband te zien tussen het aantal kopen koffie dat men per dag drinkt en de werkomstandigheden. Zo hebben mensen die slechts één bakkie troost per dag drinken vaker geen (on)betaalde baan (30,7%) dan mensen die meer koffie drinken. Respondenten die meer dan 10 bakken koffie per dag drinken hebben allemaal een (on)betaalde baan. Van deze groep voert de grote meerderheid een zittend beroep uit (61,1% tegenover 41,8% van het totaal). Er kan dus geconcludeerd worden dan mensen die werken, vaker meer koffie drinken dan werklozen.
Koffie inzetten als branding
Goede koffie aanbieden op het werk is dus niet alleen prettig voor de werknemers, maar helpt het bedrijf ook als marketinginstrument. Het is geen gek idee om marketing budget vrij te stellen om te investeren in koffie die bij je doelgroep past. Het kopje koffie wordt vaak toch gedronken tijdens het eerste bezoek aan een bedrijf, dus op het moment dat de (eerste) indruk ervan wordt gevormd. En moeten we het belang van een eerste indruk nog uit te leggen? Nu heb je een nog betere reden om toch dat dure koffiezetapparaat te kopen, die lekkere koffiebonen of die mooie (misschien iets te dure) koffiekopjes. Het zal zijn vruchten afwerpen.
Koffie waar je naar uit kijkt! – koffiebonen bestellen, 100% tevredenheidsgarantie
VOLG ONS OP: